مدرسه ی رضویه سیرجان
مدرسه ی رضویه سیرجان
درباره وبلاگ


وبلاگ مدرسه ی رضویه ی سیرجان

____________________
آرشیو

بهمن 1390

مهر 1390

____________________
مطالب اخیر

دانلود نمونه سوالات و آزمون های علمی پنجم ابتدایی
دانلود نمونه سوالات امتحانی اول ابتدایی
دانلود نمونه سوالات امتحانی پنجم ابتدایی
راههای ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان
صفات معلمان خوب
پرورش دانش آموزان موفق

____________________
نویسنده

رضویه

____________________
لینک ها

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

____________________
لینک ها

برخی اموزش هابه والدین

برف آفتاب

ردیاب خودرو


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مدرسه ی رضویه سیرجان و آدرس rschool.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





____________________
امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 47
بازدید کل : 10878
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


پرورش دانش آموزان موفق

 بيست راهكار براي پرورش دانش آموزان موفق

اغلب پدران و مادران مي‌خواهند دانش‌آموزان موفقي داشته باشند و براي دست يافتن به اين هدف، از هيچ كوششي دريغ نمي‌كنند. با وجود اين، ممكن است آنان از نقش فعالانه‌ي خود در رسيدن به اين هدف، كمتر آگاه باشند و پرورش دانش‌آموز موفق را وظيفه‌ي انحصاري نظام آموزشي و آموزگاران بدانند. اما پژوهش‌ها نشان مي‌دهند دانش‌آموزاني در مدرسه موفق‌اند كه والدينشان آنان را براي مدرسه و يادگيري آماده مي‌سازند و خود اهل خواندن، نوشتن، بحث و گفت و گو، تجربه كردن و آموختن هستند.

 

براي پرورش دانش‌آموز موفق، علاوه بر مدرسه، فضاي خانواده نيز بايد مساعد باشد و ارتباط موثري بين مدرسه و خانواده برقرار شود. در اين يادداشت، بيست راهكار ساده و كارآمد معرفي مي‌شود كه به شما كمك مي‌كنند در پرورش دانش‌آموزان موفق به فرزندان خود و مدرسه ياري رسانيد.

 


۱. درباره تجربه‌هاي مثبت خود در مدرسه و خاطره‌هاي خوش آن دوران صحبت كنيد. حتي اگر خاطره‌هاي شما از دوران مدرسه همواره خوشايند نبوده اند، با تأكيد كردن بر فرصت‌هاي مثبتي كه مدرسه براي فرزندتان فراهم مي‌سازد، به او كمك كنيد. به جاي اين كه بگوييد «تو امروز بايد به مدرسه بروي» مي‌توانيد بگوييد «شما از امروز رفتن به مدرسه را آغاز مي كنيد.»

 

۲. از آموزگاران، آموختن و تكليف منزل به نيكي ياد كنيد. نگرش مثبت شما به آموزگاران و مدرسه و برخورد مثبت با تكاليف منزل باعث نگرش مثبت فرزند شما به مدرسه و فعاليت‌هاي مرتبط با آن مي‌شود.

۳. آموختن را ادامه دهيد و دانش‌آموز بمانيد. كودكان در بسياري از موارد، والدين خود را الگوي خود قرار مي‌دهند. اگر شما با مطالعه يا شركت در دوره‌هاي آموزشي به وسعت بخشيدن به دانسته‌هاي خود ادامه دهيد، فرزندتان مي‌بيند كه شما به آموختن براي شما ارزشمند است.

 

۴. به چيزهايي كه فرزندتان مي‌آموزد علاقه نشان دهيد. با پرسيدن و فراهم كردن زمينه براي مشاركت كودك در يك گفت و گوي صميمانه مي‌توانيد اهميت يادگيري را به او نشان دهيد. البته باز هم نگرش مثبت داشته باشيد. به جاي آن كه بپرسيد «امروز در مدرسه چه كار كردي؟» بهتر است بپرسيد «امروز چه كارهايي كردي كه خيلي دوست داشتي؟»، «چه چيزهايي باعث شد احساس خوبي پيدا كني؟»، «دوست داري درباره‌ي چه چيزي بيشتر بداني؟» يا «چه چيزهايي خواندي؟.

 

۵. اجازه دهيد فرزندتان به شما بياموزد. درس دادن، دوباره آموختن است. براي اين كه يادگيري فرزندتان را تقويت كنيد، به او اجازه دهيد مفاهيم جديد را به شما بياموزد. لازم نيست به او ثابت كنيد همه چيز را مي‌دانيد يا بهتر از او مي‌دانيد، بلكه بهتر است بگوييد «چه جالب! ممكن است بيشتر توضيح دهي؟


۶. به فرزندتان كمك كنيد تا راه‌هاي بهره‌گيري از آموخته‌هايش را در زندگي روزمره پيدا كند. به نظر مي‌رسد هر چه اطلاعات كاربردي‌تر باشند، فرزند شما را به كسب اطلاعات جديد بيشتر تحريك مي‌كنند.

۷. در تله نمره گرفتار نشويد. هر چند نمره‌ها براي ارزيابي ميزان يادگيري فرزندتان سودمندند، اما هدف اصلي، يادگيري است نه نمره. شرايطي را فراهم نكنيد كه به رقابت شديد براي كسب نمره منجر شود. به كودكتان بياموزيد كه راحت و آسوده باشد و بدون فشار رقابت، از يادگيري لذت ببرد.

۸. نمره‌هاي فرزندتان را با ديگران مقايسه نكنيد. چنين مقايسه‌هايي در اغلب موارد نتيجه معكوس دارند. بهتر است نمره‌هاي فرزندتان را با نمره‌هايي كه پيش تر كسب كرده، مقايسه كنيد. «فكر مي‌كني چه قدر پيشرفت كرده‌اي؟دوست داري بيشتر پيشرفت كني؟». «چگونه مي‌تواني اين كار را انجام دهي؟» و «من چگونه مي‌توانم به شما كمك كنم؟

 

۹. توقعات خود را از فرزندتان واقعي سازيد. كودكتان را تشويق كنيد تا بهترين كاري را در مدرسه انجام دهد كه مي‌تواند. به خاطر داشته باشيد كه به طور طبيعي كودكان در برخي زمينه‌ها بهتر عمل مي‌كنند. به علاوه، به خاطر داشته باشيد كه كودك شما به خاطر آن چه كه هست و نه به خاطر آن چه كه انجام مي‌دهد، يك مورد خاص است.

 

۱۰. زمان و مكان مناسب و آرام بخشي را براي انجام تكاليف منزل در نظر بگيريد. بيشتر كودكان در زمان‌هاي معين و منظم بهتر مطالعه مي‌كنند. در اين مورد با فرزندتان به توافق برسيد. مكان ويژه‌اي براي تكاليف منزل داشته باشيد. اين مكان مي‌تواند يك ميز مناسب در گوشه‌اي از اتاق خودتان يا ميز آشپزخانه باشد. در اين مورد، برنامه‌ي روزانه مشخصي داشته باشيد و محيط مساعدي را براي انجام تكاليف فراهم سازيد. بدون شك اين كار مهم جلوي تلويزيون به انجام نمي‌رسد. البته، بچه‌ها را از برنامه‌هاي مورد علاقه‌شان محروم نكنيد.

 


۱۱. هنگام انجام تكاليف منزل، فرزندتان را همراهي كنيد. تكاليف و برگه‌هايي را كه فرزندتان به خانه مي‌آورد، مرور كنيد و توجه خود را به آن چه كه او در حال انجام دادن آن است، نشان دهيد. اين كار به شما فرصت مي‌دهد تا براي انجام كار او را تشويق كنيد و با مشكلاتي كه ممكن است در اين راه با آن‌ها رو به رو شود، آشنا شويد. به علاوه، به او نشان مي‌دهيد كه كارهاي مدرسه براي شما ارزشمند است.

۱۲. در انجام تكاليف منزل، نقش مشاور را ايفا كنيد و معلم خصوصي نباشيد. تكاليف منزل، كار فرزند شماست، نه وظيفه شما. پيشنهاد مي‌كنيم آن قدر كنار كودكتان ننشينيد كه از درستي پاسخ همه‌ي تكاليف مطمئن شويد. اشتباهات تكاليف، راهي است كه به معلم فرزند شما مي‌آموزد كه چه مفاهيمي را بايد بيشتر توضيح دهد. در عوض، نقش مشاور را داشته باشيد و هر وقت فرزندتان تقاضاي كمك كرد، به او كمك كنيد.

۱۳. فرزندتان را به مطالعه در منزل ترغيب كنيد. خواندن، سنگ بناي يادگيري بيشتر است. هر چه فرزند شما اين مهارت اساسي را بيشتر تمرين كند، فعاليت‌هاي مرتبط با يادگيري را بهتر انجام مي‌دهد. براي اين كه او را به خواندن ترغيب كنيد و خواندن را فعاليتي لذت‌بخش بسازيد، اجازه دهيد آن چه را كه دوست دارد، مطالعه كند. كتاب‌هاي ساده، مجله‌ها و كتاب‌هاي طنزآميز را در اختيارش قرار دهيد. البته، بهتر است به جاي آن كه برايش كتاب بخريد، او را به كتاب‌فروشي يا كتابخانه ببريد تا خودش كتاب‌هاي مورد علاقه‌اش را انتخاب كند. در اين راه فقط او را راهنمايي كنيد و حق انتخاب را به خودش واگذاريد. از كتابداران كتابخانه‌ها نيز مي‌توانيد كمك بگيريد.

 

۱۴. برنامه تربيتي منسجم و پربار و نتيجه‌بخشي را ترتيب دهيد. مسئوليت‌پذيري، همكاري و اعتماد به نفس به موفقيت كودك شما در كلاس درس كمك زيادي مي‌كنند و شما بايد در آموزش آن‌ها به فرزندتان جدي باشيد. شايد لازم باشد در اين زمينه مطالعه‌ي گسترده‌تري داشته باشيد. به كتاب‌هايي كه در اين زمينه‌ها نوشته شده‌اند مراجعه كنيد.

 

۱۵. از برنامه‌ي انضباطي مدرسه پشتيباني كنيد. يك مدرسه همانند يك خانواده، به برنامه‌ي انضباطي منسجمي نياز دارد تا فرزندان ما احساس راحتي كنند و بتوانند بياموزند. اگر فرزندتان در مدرسه دانش‌آموز منضبطي شده است، با ادامه‌ي كار مدرسه در منزل، به او كمك كنيد درباره‌ي اين تجربه و اهميت آن بيش‌تر بياموزد. اگر با برنامه‌ي انضباطي مدرسه مشكل داريد، با مدير مدرسه تماس بگيريد و پيشنهادهاي سازنده‌ي خود را مطرح كنيد.

 

۱۶. گزارش‌هاي نگران كننده را بررسي كنيد. معلمان، مانند والدين و دانش‌آموزان ممكن است اشتباه كنند. هيچ فردي كامل نيست. با وجود اين، اگر فرزندتان درباره‌ي كاري با شما صحبت كرد كه معلمش انجام داده و براي او ناخوشايند بوده است، محترمانه به سخنانش گوش دهيد اما به خاطر داشته باشيد ماجرا به آن تلخي كه مي‌شنويد، نبوده است. وقتي احساسات بچه‌ها جريحه‌دار مي‌شود، گاهي مبالغه مي‌كنند. اگر چنين وضعي شما را نگران كرد، با معلم فرزندتان تماس بگيريد و به جاي اظهار ناراحتي يا خصومت، نگراني خود را ابراز كنيد. با اين گونه چالش‌ها با ذهن باز برخورد كنيد.

 

۱۷. علاوه بر طرح مسأله، راه حل نيز پيشنهاد كنيد. اگر شما نگران موضوعي هستيد يا با مشكلي روبه رو مي‌شويد كه تصور مي كنيد به تصحيح نياز دارد و آن را با معلم فرزندتان هم در ميان گذاشته‌ايد، برخورد مثبتي داشته باشيد و براي حل آن نظر دهيد. اين شيوه باعث مي‌شود شما با معلم نوعي ارتباط مشاركتي و مبتني بر حل مسأله داشته باشيد.

 

۱۸. در مورد اطلاعات نادرست و شايعه‌ها حساب شده عمل كنيد. فرزند شما در مدرسه، اطلاعات سودمندي ياد مي‌گيرد. اما ممكن است همراه اطلاعات نادرست و گاهي شايعه‌ها به خانه باز گردد. اگر با چنين مواردي رو به رو شديد، پيش از هر چيز با معلم فرزندتان يا مدير مدرسه تماس بگيريد. البته، بهتر است به جاي تماس تلفني، با آنان نشست و گفت وگويي داشته باشيد.

 

۱۹. وقتي به مدرسه دعوت مي‌شويد، با كمال ميل بپذيريد. نشست‌هايي كه در مدرسه برگزار مي‌شوند، نه تنها اطلاعات مهمي را در اختيار شما قرار مي‌دهند بلكه به فرزندتان نشان مي‌دهد كه شما براي مدرسه و براي آنان ارزش زيادي در نظر داريد. اگر معلم فرزندتان از شما خواست در كلاس درس هم شركت كنيد، بپذيريد.

 

۲۰. مدرسه را در جريان رويدادهاي منزل قرار دهيد. وقتي خانواده تحت تأثير تنش‌هايي مانند بيماري يا طلاق قرار مي‌گيرد، بچه‌ها بيشترين تأثير را مي‌پذيرند. به معلم فرزندتان اجازه دهيد از اين شرايط مطلع شود. او در اغلب موارد مي‌تواند به شما كمك كند. به علاوه، وقتي او در جريان قرار مي‌گيرد، با آمادگي با تغييرات رفتاري احتمالي فرزندتان روبه رو مي‌شود.

 

مطلب از دانش رنگارنگ


نظرات شما عزیزان:

زهرا محسنی
ساعت19:55---21 ارديبهشت 1392
ممنون از معلمین گرامی و مدیر محترم آموزشگاه سرکار خانم بحرینی به خاطر دقت و توجه ویژه ی شما به دانش آموزان این مدرسه.در ضمن ممنون از مطالبی زیبایی که ارائه دادید.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: